Beer Can Chicken

Sommige hobby's gaan perfect samen. Dat geld zeker voor bier en barbecue. Eigenlijk zijn die twee onlosmakelijk met elkaar verbonden. Wie drinkt er nou niet een lekker biertje tijdens het betere grill-werk. Omdat ik niet over de middelen en ruimte beschik om in de zomer maanden de temperatuur van mijn gistingsvat te sturen is brouwen voor mij een soort van winter bezigheid.  Barbecueën daarentegen is altijd al een favoriete zomer bezigheid van me geweest.

Na ons bezoek aan het Nederlands Kampioenschap BBQ een paar weken geleden sloeg het virus helemaal toe en heb ik me laten verlijden tot het aanschaffen van een "echte" barbecue, een Weber One Touch. Die moest natuurlijk wel worden ingewijd met een waardig gerecht. Dus dat werd een 'Beer Can Chicken'!

Er zijn heel veel recepten op internet te vinden voor beer can chicken, mijn recept zal ik hier dan ook niet helemaal uitschrijven. Maar in een notendop heb ik de hele kip een dag van te voren ingesmeerd met olijf olie en een heleboel rub. De volgende ochtend nog eens wat extra rub, just for good measure. In de middag, een uurtje voordat hij de barbecue op ging heb ik hem buiten de koelkast op kamer temperatuur laten komen en toen het tijd werd om te gaan grillen het halve liter blik Jupiler in positie gebracht. De helft van het bier in het blik, de andere helft in de lekbak. Ander half uur later was hij gaar en super mals.

Het kokend hete bier marinade en vet mengsel in de lekbak heb ik maar niet geproefd. Een blik Jupiler op offeren voor zo'n malse kip is just a small price to pay. Mocht je het er zelf eens op willen wagen, hieronder vind je de links die ik heb gebruikt om tot mijn recept te komen.

http://www.freeksbbq.nl/2011/03/rubs-rubs-en-nog-meer-rubs.html
http://www.bbq-nl.com/2007/05/beer-can-chicken.html

1 opmerking:

  1. Dat kippetje zag er heel smakelijk uit Jeroen!! Als je nog eens iets met bier wilt combineren dan moet je eens naar deze link kijken: http://www.brambbq.nl/index.php?option=com_content&view=article&id=211:bierworst&catid=16:varkensvlees&Itemid=54

    Ik ga die zeker binnenkort ook eens proberen :-)

    BeantwoordenVerwijderen