Bier beleving Oss

Zondag op tijd opgestaan, eerst nog naar de verjaardag van mijn neefjes in Wijchen en daarna naar het Ossche bier festival  'Bier beleving Oss'. Dit festival werd inmiddels voor de derde keer gehouden op het boterpleintje aan de rand van het Centrum.

Bierbeleving

Voor mij was het dit jaar mijn eerste bezoek, vorig jaar regende het en het jaar daarvoor wist ik nog niet van het bestaan van dit festival. Dit jaar zat het weer in ieder geval mee en het was dan ook gezellig druk. Zo'n tien bierbrouwers presenteerde hun bieren aan het publiek.

Bij binnenkomst kocht je een glas met een aantal consumptie munten en zo ga je dan de verschillende stands langs om de brouwsels van de verschillende brouwerijen te proeven. Dat je niet alle bieren kan proberen heb ik die avond aan den lijven ondervonden, maar dat is materiaal voor een heel ander blog.

MTG bestuurslid Martin Ostendorf was aanwezig met zijn muifel-bieren en had met 'D'n Ossekop' naar mijn mening ook direct het lekkerste bier van het evenement. D'n Ossekop is een eerbetoon aan de Maaslandbrouwerij en werd tijdens de bier beleving voor het eerst getapt.

Over smaak valt niet te twisten en dat geld zeker ook voor deze middag. Een aantal bieren vond ik erg lekker, maar er waren ook een paar brouwerijen aanwezig die de term 'speciaal bier' een hele andere invulling hebben gegeven. Van de bieren die ik geproefd heb kan ik de volgende top drie samenstellen.

  1. D'n Ossekop (Muifelbrouwerij)
  2. Gèèselse Ermelindis (Reuzenbieren)
  3. Speltbier Honingbier (St. Servattumus)

D'n Ossekop, met stip op één, is een blond bier met 7.5% alcohol. Het is een smaakvol bier wat goed in balans is, beetje hoppig, beetje zoetig en niet te bitter. Een aanrader.

De Gèèselse Ermelindis is een Indian Pale Ale (IPA) met 8.5% alcohol. Het is stevig gehopt en heeft daarnaast een fris citrus smaakje. Hij lijkt zelfs sterk op één van mijn eigen brouwsels.

Speltbier Honingbier is met zijn 8.5% alcohol een 'sterke blonde'. Het is kruidig bier gebrouwen met honing en daar is de smaak duidelijk van terug te proeven. Ik heb er een kruikje van gekocht om er thuis nog eens rustig van te genieten.

BBO 2011 was een leuk evenement en volgend jaar zal ik er zeker weer bij zijn. Dan niet meer op het Boterpleintje heb ik begrepen van één van de brouwers. Waar dan wel zien we op de laatste zondag van mei 2012 wel weer.

http://www.bierbelevingoss.nl/
http://www.muifelbrouwerij.nl/
http://www.mtg-oss.nl/

Geen opmerkingen:

Een reactie posten