Cobra King

Nadat ik in mijn biernotitie over Cobra Extra Smooth schreef dat dit bier helemaal niet uit India komt maar in Engeland word gebrouwen kreeg ik dit twitter berichtje:

@J3r03nQ Van Cobra bestaat ook de Cobra King. Die wordt weer gebrouwen in België…..

Het was afkomstig van @Bierwebwinkel, het twitter account van speciaalbierpakket.nl. Op deze website heb ik Cobra King meteen opgezocht en na het lezen van de beschrijving, 'World’s first double fermented Pilsner-style lager' , was mijn interesse gewekt. Een in de fles geconditioneerd pilsener, met maar liefst 8% alcohol!? Stevig biertje!

Cobra-Beer

Twee dagen later stond hij in koelkast. Netjes door de postbode thuis bezorgd samen met een selectie andere speciaal bieren. Cobra King zit in een mooie champagne fles van 0.75 l met een kurk en in plaats van etiketten een chique gouden opdruk. Op de voorkant is deze tekst te lezen:

The ultimate expression of our quest for the perfect beer

Dat schept natuurlijk hoge verwachtingen. Ik heb mezelf nog een paar dagen kunnen bedwingen, maar afgelopen weekend ging hij toch open.

Met zo'n bijzonder bier vond ik dat ik extra mijn best moest doen om mijn bevindingen netjes op te schrijven en zo was het dat ik met een glas bier in de ene hand en mijn telefoon met notitie app in de andere op de bank zat.

Walsend met het glas rook ik een heerlijke mout zoetheid. Een beetje citrus en zoals je van een pilsener mag verwachten ook een lichte zwavel geur. De kleur is net als dat van een pils stro geel. Maar doordat dit bier her-gist in de fles heeft het een lichte waas en dat geeft het meteen karakter, dit is niet zomaar een pilsje.

Het schuim zakte al snel in tot er alleen een dun ringetje aan de rand van het glas van over bleef. Ik had geen idee wat te verwachten van de smaak maar ik werd er gelijk vrolijk van. Cobra King is een bier met verassend veel body. Hoewel de waas anders doet vermoeden is het clean en in balans. Alle smaken zijn er, een licht moutig zoetje, een klein citrus zuurtje en als je goed je best doet proef je ook nog wat hop bitterheid.

Uit zo'n grote fles haal je bijna drie hele glazen en tegen de tijd dat je zo ver bent zijn je smaak papillen met 8% alcohol behoorlijk verdoofd. Bij het derde glas associeerde ik dit bier dan ook met een Duvel. Een sterke blonde uit België. Niet gek natuurlijk, aangezien het door de beroemde Belgische Rodenbach brouwerij word gebrouwen. Het is een Pale Lager met de karakteristieken van een Pale Ale.

Dat Cobra Beer er met Cobra King er in geslaagd is om 'the perfect beer' te brouwen vind ik niet, maar 'the perfect pilsener' lijkt het toch wel te zijn. Met een prijs van € 5,70 vind ik het iets te kostbaar om als mijn nieuwe huismerk te gaan fungeren, maar mocht je opzoek zijn naar een bijzonder geschenk voor een bierliefhebber dan is Cobra King een echte aanrader.

En @Bierwebwinkel, the next one is on you ;-)

http://www.speciaalbierpakket.nl/.../Cobra-King.html
http://en.wikipedia.org/wiki/Cobra_Beer
http://www.cobrabeer.com/

1 opmerking: