World of Asian beers: Cobra Extra Smooth

Het is al weer een tijdje geleden dat ik het World of Asian beers pakket heb gekocht en de bieren die er in zaten in de koelkast heb gezet. Gisteravond stond ik naar de bovenste schap in die koeler te staren met de gedachten 'wat zal ik vanavond toch eens drinken'. Terwijl ik wat aan het schuiven was met de verschillende flessen ontdekte ik dat er nog drie flessen uit dit pakket achteraan stonden. Dus het werd Cobra Extra Smooth.

Op het etiket staat dat het bier 'dubbel gefilterd' is. Bijna alle lager bieren die in de handel te krijgen zijn worden gefilterd, waarom je dat twee keer zou willen doen is mij een raadsel. Alles wat de eerste keer niet door de filters word afgevangen zal ook de tweede keer door het filter glippen. Maar dat terzijde. Wat namelijk ook op het etiket stond vermeld is dat het bier onder licentie gebrouwen en gebotteld word in de UK. Cobra is kennelijk een bier uit India gebrouwen in Groot Brittanniƫ.

Cobra Extra Smooth is net als de andere bieren uit het pakket een Premium Lager en heeft een alcohol gehalte van 5%. Bij het inschenken vallen een paar dingen op. Er zit bijzonder weinig koolzuur in dit bier en door de diep gele kleur lijkt het wel appelsap. Er ontstaat wel een klein laagje heel fijn schuim waardoor je extra goed je best moet doen om iets van een aroma op te snuiven. Alles duid er op dat dit een bier is voor de Engelse markt.

Wat de smaak betreft voldoet het volledig aan de Premium Lager stijl. Het is licht zoet en moutig, weinig bitterheid en geen hop of kruiden smaken. Door het weinige koolzuur drinkt het gevaarlijk makkelijk weg en geeft het je niet zo snel een vol gevoel zoals je van pils vaak krijgt. Een echte dorstlesser dus, ik vind hem  lekker.

http://en.wikipedia.org/wiki/Cobra_Beer
http://www.cobrabeer.com/

Geen opmerkingen:

Een reactie posten