Belgische Ardennen

Mijn zomer vakantie zit er helaas al weer op. Dit jaar ben ik met vrienden twee weken naar de Belgische Ardennen geweest. Ik was de enige bier enthousiast van het gezelschap en heb daarom de anderen maar niet meegesleept naar allerlei abdijen en bier musea, maar als je in de Ardennen bent is het als liefhebber niet moeilijk om toch behoorlijk aan je trekken te komen. Wanneer je de lokale Spar in west buble f*ck nowhere binnen stapt vind je al een groter aanbod aan speciaal bieren dan in de gemiddelde Nederlandse slijterij.

Het weer zat ons niet echt mee dus lekker terrasjes pakken zat er niet in maar ik heb het me ondanks dat toch goed laten smaken. Van de uitgebreide selectie bieren die er bij de supermarkt te verkrijgen waren heb ik onderstaande bieren gekozen om 's avonds, nadat de kids in bed lagen, op mijn gemak van te genieten.

Op de Lupulus en La Béole na kende ik al deze bieren eigenlijk al, maar dat mag de pret niet drukken. Zoveel lekkers bij elkaar, dat kon niet meer stuk. De La Béole was een echte verassing. Dit is een kruidig amber bier met een behoorlijk alcohol percentage van 8%. Beide bieren worden gebrouwen in Brasserie Les 3 Fourquets door Pierre Gobron en Chris Bauweraerts, de oprichters van Brasserie d’Achouffe. Die brouwerij is zoals je in een vorige post kan lezen toch een beetje specialer voor mij.

Het plaatsje Vielsalm waar we verbleven ligt een kleine 30 minuten rijden van het kerk dorpje Achouffe. Waar Brasserie d'Achouffe is gevestigd. Ik had mijn gezin en dat van mijn vrienden daarom overtuigd op de terug rit van Rochefort, waar we de grotten van Han hadden bezocht, via Achouffe te rijden. Dan zouden we daar wat eten en kon ik oude herinneringen ophalen en de 'Chouffe Shop' bezoeken. Op internet had ik gezien dat de shop om 17:00 zou sluiten en het navigatie systeem gaf aan dat we er 16:50 zouden zijn. Vol gas scheurden we daarom met twee Alfa's als ware rally rijders over de slingerweggetje van de Belgische Ardennen. Ik miste nog bijna een haarspeld bocht maar hield onverschrokken het gas er op om maar voor sluitingstijd van het winkeltje in Achouffe aan te komen. Bijna de hele weg was er geen kip te bekennen maar rond La Roche werd het opeens druk en daardoor kwamen we uiteindelijk om 17:04 in Achouffe aan. De laatste klanten werden net buiten gelaten en ik mocht alleen nog door het raam bekijken wat er allemaal te koop was.

Het cafeetje waar ik twintig jaar geleden mijn eerste La Chouffe heb gedronken zag er nog precies zo uit als ik me herinnerde. Helaas was het gesloten, maar even verder in de straat is er nu een mooie taverne waar we met ons allen lekker hebben gegeten onder het genot van een Houblon Chouffe van het vat.

Daar kon ik het natuurlijk niet bij laten zitten en de volgende dag, na een paar uurtjes in het zwembad vertoeven, ben ik nog een keer op en neer gereden. Dit keer ruim voor sluitingstijd. Ik heb natuurlijk een boel van de merchandise aangeschaft. Een nieuw fleece jack, t-shirts, glazen, noem maar op. En natuurlijk de beroemde Chouffe bieren.

Van alle drie heb ik twee 75cl flessen gekocht maar alleen de Houblon heb ik kunnen bewaren voor thuis. De ander vier flessen moesten er in België al aan geloven.

Al met al heb ik zo mijn vakantie een behoorlijke bier twist kunnen geven zonder dat mijn reisgenoten er al te veel last van hebben gehad. Ik ga nog graag een keer terug om wat brouwerijen en abdijen te bezoeken, maar dat is voor een andere keer.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Brasserie_Les_3_Fourquets
http://nl.wikipedia.org/wiki/Chimay_(bier)
http://nl.wikipedia.org/wiki/Brouwerij_Piedbœuf
http://nl.wikipedia.org/wiki/Brouwerij_Bosteels
http://nl.wikipedia.org/wiki/Brouwerij_Maes
http://nl.wikipedia.org/wiki/Orval_(bier)
http://nl.wikipedia.org/wiki/Rochefort_(bier)

1 opmerking:

  1. Laat die kabouters maar brouwen, dat kunnen ze als de beste! Het is weer een mooi stukje geworden Jeroen, ik krijg dorst ;-)

    BeantwoordenVerwijderen