La Chouffe

Herinner jij je nog wat het eerste speciaal bier was dat je ooit dronk? Voor veel bier liefhebbers was dat wellicht ook niet zo'n gedenk waardig moment, maar voor mij wel.

Toen ik een jaar of vijftien-zestien was mocht ik met een collega van de lokale omroep waar ik toen op zondag avond een programma maakte, mee naar Brasserie d'Achouffe. Het was dik drie uur rijden tot diep in de Belgische Ardennen naar het dorpje Achouffe vlak bij de grens van Luxemburg.

Terwijl de brouwer buiten zijn auto stond te wassen dronk ik op het terras van het er tegenover gelegen cafeetje een La Chouffe van het vat. Aan de brouwerij werd dit bier verkocht in flessen van 75cl met een kurk en het smaakte in één woord geweldig. Inmiddels is de brasserie overgenomen door Duvel Moortgat en zit het bier voortaan in de 33cl 'Duvel flesjes'. Ook smaakt een Chouffe al lang niet meer zo als 20 jaar geleden, de naam van die collega radio maker ben ik ondertussen ook al lang vergeten maar La Chouffe blijft voor altijd mijn eerste.

Weet jij nog wat je eerste speciaal biertje was?

http://www.achouffe.be/nl
http://nl.wikipedia.org/wiki/Brasserie_d'Achouffe

3 opmerkingen:

  1. Mijn eerste speciale biertje was een sneeuwwitje, bier gemixt met 7up.
    Of was het nou shandy?? hmm.... da's lang geleden

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Mijn eerste speciaalbier dat bij mij insloeg als een bom was de Verboden Vrucht, gedronken in 1983/1984. Ook de kwaliteit van dit bier heeft de tand des tijds helaas niet overleefd

    BeantwoordenVerwijderen
  3. De Verboden Vrucht, inderdaad ja! Dat is ook een geval van vergane glorie. Die was ook erg lekker in een ver verleden.

    BeantwoordenVerwijderen