Duitsland verkoopt Spitfires

Vorige week stuurde BBQ Freek mij een paar foto's via WhatsApp. De Duitse winkel keten Lidl verkocht Spitfires. Nee, geen Messerschmitt's, maar heuse Spitfires.

Ik ben meteen op de fiets geklommen en naar de winkel geracet om te kijken of ik ze nog kon kopen. Er waren er nog een paar, dus ik had geluk. Tot mijn verbazing vond ik ook nog een ander bier van de zelfde brouwerij met een nog veel dubieuzere naam; 'Bishops Finger'! God weet waar die vinger allemaal al geweest is grapte Freek gelijk :)

Beide bieren zijn Engelse Premium Bitters, ook wel bekend als Extra Special Bitter (ESB). Voor het gemak heeft Groot Brittannië 's oudste brouwerij op het rug etiket beschreven hoe het bier er uit ziet, hoe het zou moeten ruiken en smaken. Dat het amber kleurige bieren betreft was niet zo heel lastig te beoordelen omdat het in transparante flessen word verkocht, maar ook de andere informatie vond aardig kloppen bij mijn eigen waarnemingen.

Bishops Finger Spitfire
See: Chestnut Brown See: Dark Amber, Auburn
Smell: Roast, Toffee, Berries Smell: Fruit, Toffee, Hoppy
Taste: Rich, Fruity, Bitter Taste: Spicy, Hoppy, Bitter

Als eerste van deze twee heb ik de Spitfire geprobeerd en het etiket zegt niks te veel als het gaat over de hoppigheid. De geur van vers geplukte hop komt je bij het inschenken al tegemoet en dit aroma blijft hangen tot dat het glas leeg is. Het is een behoorlijk bitter en kruidig bier waarbij de nasmaak aan grapefruit doet denken en net als het aroma behoorlijk lang blijft hangen. Door al dat hop geweld is de Spitfire met zijn lage alcohol percentage (4.5%) toch een enorm smaakvol bier.

De Bishops Finger heb ik bij Freek gedronken. Dit bier is een stuk minder gehopt als de Spitfire en daardoor komen de andere smaken wat beter naar voren. Het aroma is zoals het etiket al aangeeft dat van karamel en dat proef je ook direct terug. De balans vind ik in dit bier veel subtieler en het iets hogere alcohol percentage (5.4%) geeft het nog net wat meer body.

Al met al twee lekkere bieren die met hun lage alcohol percentages toch verassent veel smaak hebben. Het fietstochtje naar de Lidl was zeker de moeite waard. Ik houd me aanbevolen voor meer suggesties ;)

http://www.shepherdneame.co.uk/
http://en.wikipedia.org/wiki/Shepherd_Neame_Brewery
http://en.wikipedia.org/wiki/Bitter_(beer)

1 opmerking:

  1. Ik persoonlijk vond Bishops Finger het lekkerst en ja die naam is toch wel heel erg dubbelzinnig!
    Je kent vast wel die spreuk: "Aait een bisschop over je bolletje, lach dan lief en houd je hand voor je holletje" LOL

    BeantwoordenVerwijderen