Budels Pilsener

Nadat mensen in je omgeving zien dat je passie voor bier niet automatisch betekend dat je een alcohol probleem hebt veranderen veel van hen in spotters. De linkjes, foto's van reclame folders en krantenknipsels over brouwerijen stromen binnen de laatste tijd. Een collega vroeg me laatst op een bruiloftsfeest of ik Budels kende. Hoewel ik de brouwerij wel ken moest ik toch toegeven dat ik eigenlijk nog nooit een Buuls bier gedronken had.

budels

Willy, mijn collega, is een oud klasgenoot van de brouwerszoon. Hij is geboren, getogen en trots budelnaar en bracht een paar dagen later een fles Budels Pils voor me mee naar het werk. Want een bier liefhebber die nog nooit Budels had gedronken, dat kon toch niet.

De pilsener die door de grote brouwerijen zoals Heineken en Grolsch word gebrouwen vind ik maar weinig interessant en lijkt ook niet meer op wat onze oosterburen onder pils verstaan. De wat kleinschaligere brouwerijen zoals Gulpener en Lindeboom brouwen in dat opzicht een stuk interessanter bier naar mijn idee en ik was dan ook wel nieuwsgierig naar het pils van Budels.

Bij het inschenken eigenlijk niks onverwachts, het is een perfect helder bier met net even wat meer kleur dan zijn grote concurrenten. Wat het aroma betreft is Budels ook geen uitzondering. Het ruikt moutig, ligt zoet en als je goed je best doet is er ook een klein beetje hop te bespeuren. Doordat dit bier erg laag gecarboniseerd is komt de schuimkraag maar moeizaam op gang. Maar door het weinige koolzuur proef je wel de volle zoete smaak van de mout. Nadeel is dat andere (bij)smaakjes en brouw foutjes ook veel beter naar voren komen wanneer er weinig koolzuur in het bier aanwezig is. Zo bespeurde ik de aanwezigheid van diacetyl, een bijproduct van de gisting, wat het bier een soort van romige boterbabbelaar smaak geeft. Niet heel extreem, maar genoeg om het op te merken en het bier zijn eigen karakter te geven. Conclusie: je moet er van houden.

http://www.budels.nl/?newlanguage=nl
http://nl.wikipedia.org/wiki/Budels

Geen opmerkingen:

Een reactie posten