Anderson Valley

Afgelopen zondag ben ik samen met buurmannen en barbecue fanaten Freek en Pierre naar het Nederlands kampioenschap BBQ geweest. Nou dacht ik dat hobbybrouwers toch wel aardig hebben begrepen dat het in het leven niet alleen om de verplichtingen draait, maar na een middag tussen de BBQ enthousiasten door te hebben gebracht heb ik gemerkt dat ook deze gasten weten hoe je van het leven kan genieten.

263507_215130601862082_100000954305017_609949_1394532_n

Terwijl ik de verschillende rook installaties, barbecues en gerechten aan het bewonderde was viel me op dat er bij veel deelnemende teams flessen Boont Amber Ale in de buurt van de barbecue te vinden waren. Er bleek een onderdeel in het kampioenshap te zijn opgenomen waarbij er een gerecht berijd moest worden met een special bier van de Anderson Valley Brewing Company. Er werden twee bieren ter beschikking gesteld door de organisatie. De Boont Amber Ale, een American Ale van 5.8% en de Hop Ottin' IPA, een American IPA van 7.0%.

Van de Hop Ottin' IPA had ik al eens gehoord, maar ik was het nog niet eerder tegen gekomen en heb het dus ook nog niet kunnen proeven. Toen we achteraan op het terrein een display van deze bieren ontdekte werd ik daarom ook direct enthousiast. Daar kwam helaas al snel weer een einde aan toen bleek dat ze niet verkocht werden. Vlakbij stond barbecue chef Mike Meinema van de organisatie te verhalen over het assortiment pepers die hij aan de bezoekers uitdeelde en zo was het dat Freek een paar minuten later een six pack met drie van beide bieren voor me had geregeld.

261987_215127235195752_100000954305017_609903_591711_n

Vanavond dus proeven geblazen. Als eerste de Boont Amber Ale omdat deze stijl maar een lichte bitterheid heeft en een IPA doorgaans juist enorm bitter is. Bij een amber bier denk ik al snel aan de bekende Palm en De Koninck en de Boont Amber Ale past ook prima in dit rijtje thuis. Hij is van alles wel ietsje meer dan zijn Belgische gelijken. Een beetje hoger in alcohol, wat moutiger van smaak en een lekkere karamel smaak en geur. Bij Amerikaanse bieren schieten mij direct citrus smaken, bitterheid en gekke ingrediënten als pompoen of chili pepers in gedachten. In de Boont Amber bier vind je niks van deze extremen. Het is een lekker moutig, licht zoet bier met weinig bitterheid of hop karakter en drinkt erg gemakkelijk. Zeker een aanrader.

Na de Boont Amber Ale volgde de Hop Ottin' IPA. De naam is dialect en betekent vrij vertaald zoiets als 'hard werkende hop' en dat is niks teveel gezegd. Ontbrak het bij de amber aan extremen, in dit bier geen gebrek. Mijn gekozen proef-volgorde was niet voor niets, want na deze IPA zijn je smaak papillen knock-out. Als je van bitter houd zit je op voorste rij. De verschillende hoppen zorgen voor een flinke grapefruit smaak en met een bitterheid van 80 IBU is hij bijna vier keer zo bitter als ons aller vertrouwde pilsje. Als je na een tijdje wat gewend raakt aan die bitterheid komt er ook nog wat karamel en mout smaak naar voren, het zou me dan ook niks verbazen als dit duo het zelfde basis recept heeft. Door al dit hop geweld merk je ook niet dat het een bier van 7% is dus dat is wel even opletten als je er een paar meer van wilt drinken.

http://en.wikipedia.org/wiki/Anderson_Valley_Brewing_Company
http://www.avbc.com/

http://www.freeksbbq.nl/
http://www.nkbbq.nl/

1 opmerking:

  1. Het was zeker een erg leuke dag op het NKBBQ!
    Ik wist wel dat het virus ook jou te pakken zou krijgen :-)
    Je hebt een mooi stuk geschreven en thanks voor de vermelding.

    Wat wordt ons volgende culinaire uitstapje???

    BeantwoordenVerwijderen