Trappistes Rochefort

Zo rond je verjaardag krijg je vaak de vraag 'wat wil je hebben'. Nou weet ik niet of ik echt alles al heb, of gewoon snel tevreden ben, maar meestal weet ik niks te bedenken en laten we de hele kadootjes discussie maar gauw weer voor wat ie is. Sterker nog, mijn verjaardag heb ik al een paar jaar niet meer gevierd. Afgelopen jaar vroeg mijn vrouw een paar dagen voordat ik voor de tiende keer 25 zou worden wat ik nou eigenlijk het aller lekkerste bier vind.

Het is eigenlijk onbegonnen werk om een echte top tien van je meest favorieten bieren samen te stellen. Er zijn zoveel verschillende bieren en even zoveel stijlen die stuk voor stuk een gepast moment hebben om te drinken. Zomers op het terras een lekker witbiertje, op een koude winter avond een zware quadrupel. Er is keuze te over. Maar er zijn er toch altijd een paar die meteen door je hoofd heen schieten als je denkt aan 'het lekkerste bier' wat je kent. Toen Esther me vroeg wat ik nou eigenlijk het aller lekkerste bier vind antwoorde ik dan ook zonder na te denken: Rochefort 8.

Rochefortfoto: www.specialbierpakket.nl

Een paar dagen later, op mijn verjaardag, werd ik 's morgens gewekt met een ontbijt op bed en een mooi ingepakte kado. Eenmaal uitgepakt had ik van de Rochefort 6, 8 en 10 ieder twee flessen en een mooie bokaal op mijn nachtkastje naast de wekker staan. Met wat hulp van google had Esther speciaalbierpakket.nl gevonden en zij hebben al een dag later dit geweldige pakket bezorgd. Wat een verwennerij!

Ik heb me eens laten vertellen dat alle drie deze bieren naar het zelfde recept worden gebrouwen maar met steeds grotere hoeveelheden ingrediënten. En als ik ze zo alle drie naast elkaar beoordeel denk ik dat dit verhaal niet ver van de waarheid ligt. De 8 is voller en sterker als de 6 en de 10 is op zijn buurt weer een stuk steviger als de Rochefort 8.

Alle drie zijn ze donkerrood, bijna zwart van kleur en hebben een complexe smaken van chocolade en rozijnen. De alcohol percentages lopen op van 7.5% en 9.2% tot zelfs 11.3%. Het zijn drie geweldige bieren, waarvan de Rochefort 8 nog steeds mijn persoonlijke favoriet is. Ik kan bijna niet wachten tot volgend jaar.

Welke bieren staan er eigenlijk in jouw lijst van 'all-time favourites'?

http://nl.wikipedia.org/wiki/Rochefort_(bier)
http://www.abbaye-rochefort.be/

4 opmerkingen:

  1. Hallo Jeroen,

    Het is idd onmogelijk om een biertop 10 samenstellen. Maar zoals je al schreef, zijn er toch altijd wel een paar bieren die continu terug te vinden zijn in je koelkast.
    Bij mij is dat de Rochefort 8, de Orval, Westmalle Tripel en een goede (duitse) pilsener zoals Berliner Pils.

    Groeten Paul
    Biernavigatie.nl

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat een mooi kado!!
    Als ik jou was zou ik alvast gaan nadenken wat je volgend jaar voor je verjaardag wil hebben :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. @Paul: Orval inderdaad! Die hoord zeker ook in de top tien thuis. Freek had het er toevallig ook al over. Binnenkort maar eens langs de slijterij.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hi Jeroen,

    Rochefort 8 is ook een van onze favorieten. Klinkt als een cliche, maar hij is mooi in balans.

    BeantwoordenVerwijderen