Bush Amber

Sommige mensen zijn helemaal weg van 'Big Beers'. Quadrupel, Barley Wine, Ice beer, er zijn vele stijlen waarbij het alcohol percentage behoorlijk hoog is. Zelf houd ik daar niet zo van. Mijn grens ligt zo rond de 9 tot 10%. Eigenlijk is er niet zo veel met een hoog alcohol percentage aan mij besteed. Wijn, likeur of iets gestookt, ik bedank er voor. Zelfs mijn geliefde gerstenat valt me een stuk minder in de smaak als het over de 10% gaat. Toen de Bush Amber op mijn pad kwam heb ik het dan ook in de koelkast gezet en het daar een poosje laten staan.

Dubuisson

Na alweer een geslaagde barbecue, terwijl ik voldaan op de bank een film zat te kijken bedacht ik me dat het misschien wel een geschikt moment was om het er eens op te wagen. Het zwaarste bier van België staat er op het etiket en met 12% zou dat best wel eens het geval kunnen zijn. In ieder geval was het op dat moment het zwaarste bier in mijn koelkast.

Bush Amber word al bijna tachtig jaar volgens het zelfde recept gebrouwen door brouwerij Dubuisson. Voordat het word gebotteld word het gefilterd en er vind daardoor geen hergisting in de fles plaats. Daarom heeft het ook geen gist depot en dat is maar goed ook want met een inhoud van 25cl wil je het flesje wel graag helemaal uitschenken.

Bij het inschenken overheerst vooral de alcohol geur. Maar als je daar eenmaal wat aan gewend bent ruik je ook wat kruidigheid en karamel. De kleur is zoals de naam al doet vermoeden amber en door de filtering is het bier glashelder. Van het schuim verwachte ik niet zo heel veel met zo'n hoog alcohol percentage maar verassend genoeg krijg je een mooie kop waarvan je na tijdje toch nog een aardig laagje overhoud.

En dan het grote proeven. De geur van de alcohol stond me enig sinds tegen en voorzichtig nipte ik wat aan het glas. Wanneer mijn vrouw aan een bier zit te nippen als ik haar vraag eens te proeven zeg ik meestal dat het bier is en ze een fatsoenlijke slok moet nemen. Met een grote glimlach zat ze dan ook toe te kijken hoe ik met enige terughoudendheid aan een bier begon waarvan ik vooraf al had gezegd dat ik het waarschijnlijk veel te zwaar zou vinden. Nou neem eens een slok, het is gewoon bier!

Bush Amber is inderdaad een 'Big Beer', maar de sterke alcohol smaak went snel. Het is ook niet overdreven bitter maar juist net zoals het ruikt ligt kruidig en het heeft een volle smaak van karamel . Verder heeft het nagenoeg geen nasmaak waardoor het goed door drinkt en je behoorlijk snel je glas leeg hebt. Al met al was ik verrast en vond ik het stiekem best lekker.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Brouwerij_Dubuisson
http://www.br-dubuisson.com/

Geen opmerkingen:

Een reactie posten